Zo werkt Beelden van Kwaliteit

Beelden van Kwaliteit geeft teams, door duidelijke en bewuste stappen, de tijd en ruimte om met andere ogen naar de dagelijkse zorg te kijken. Het helpt teams te reflecteren en hun werk opnieuw te waarderen vanuit dat wat goed gaat.

Stap 1: Vraag of uitdaging formuleren

Een procesbegeleider van Beelden van Kwaliteit helpt een team onder woorden te brengen waaraan ze willen werken. Dit kan over een specifieke situatie met een cliënt gaan, een wens die het team heeft of een uitdaging die het ervaart. De procesbegeleider zorgt ervoor dat alle teamleden zich gehoord en gezien voelen. En zet met het team de vraag op papier. Hier gaan ze met het Beelden van Kwaliteit traject een antwoord op vinden.

Stap 2: Observeren

Daarna komt er een observator van Beelden van Kwaliteit bij het team over de vloer. Die weet van de vraag van het team. En komt langs op de momenten waarop het team in de praktijk worstelt met de vraag én op andere momenten. De observator kijkt en luistert zo objectief mogelijk naar wat er allemaal gebeurt. En stelt nieuwsgierige, onderzoekende vragen aan het team en de bewoners. Al deze dingen worden, zonder oordeel, opgeschreven in een observatieverslag.

Vragen waar de observator op kan letten tijdens zijn of haar bezoek kunnen zijn: hoe wordt de verbinding met de bewoner gemaakt? Hoe wordt er omgegaan met het eigen initiatief van de cliënt? Hoe wordt er gewerkt aan persoonlijke ontwikkeling? Hoe werken medewerkers aan het thuisgevoel van bewoners? Observatoren zijn opgeleid in het zo objectief mogelijk beschrijven van wat zij zien.

Stap 3: Complimenten en leren

Vervolgens leest het team het observatieverslag om feitelijke onjuistheden er uit te kunnen halen. Na deze aanpassingsronde bespreekt het team samen dit observatieverslag. Daarbij nodigen ze ook mensen van buiten het team uit, de zogenoemde gesprekspartners. Deze gesprekspartners kunnen iedereen zijn: collega’s van andere teams, leidinggevenden, adviseurs of mensen van andere organisaties. Door de complimenten van de gesprekspartners en de teamleden staat het team stil bij wat al goed gaat. Door de besproken aandachtspunten ontdekt het waar ontwikkeling mogelijk is.

Stap 4: Kwaliteit ontwikkelen

Met hulp van zelfgekozen actiepunten werkt het team met grote en kleine acties aan de kwaliteit van de zorg. Zo verhoogt het de kwaliteit van het leven van de cliënten. En het werkplezier van de zorgprofessionals.

Ervaringen

“We mogen meer stilstaan bij dat we het goed doen”

Dit team van SIG zag in een Beelden van Kwaliteit traject wel een leuke uitdaging. Teamlid Fay: “We waren wel benieuwd naar Beelden van Kwaliteit. We wisten al wel dat we een sterk team zijn en dat onze lat hoog ligt. Maar we wilden wel weten wat iemand van buitenaf misschien nog zou zien ter verbetering. Zodat we daar nog aan konden werken."

Ervaring

Beelden van Kwaliteit_DSC08170-min

“We zijn als team veel hechter geworden...”

Ondanks dat er aan het begin van dit Beelden van Kwaliteit traject niet echt een concreet ‘probleem’ was waaraan ze wilden werken, heeft dit team van Zorgverlening Het Baken er toch veel aan gehad.

Ervaring

Zorgverlening Het Baken locatie Hoenwaard Hattem_DSC06192

"Je bent je niet bewust van hoe je in contact bent met bewoners. Je leeft zo in de hectiek van de dienst."

"Er is heel erg ingezoomd en er is met een helikopterview gekeken. De 'kanten' zijn los geobserveerd. Per kant hebben verschillende observatoren een dagdeel meegelopen, tijdens verschillende diensten. In de ochtend, tussen de middag en tijdens de avonddienst.

Ervaring

Beelden van Kwaliteit_DSC08278-min

“Het was voor veel medewerkers wel een verrassing om zoveel positieve feedback te krijgen.”

"Toen we er voorlichting over kregen, merkte ik in het team wat terughoudendheid; ze vonden het vooral spannend. Je maakt je kwetsbaar; je laat toch in je keuken kijken."

Ervaring

Beelden van Kwaliteit_DSC08204-min

Meer weten?

Elk Beelden van Kwaliteit traject is maatwerk.
Meer weten wat Beelden van Kwaliteit voor jouw organisatie of team kan betekenen?