Ervaring

“Het was voor veel medewerkers wel een verrassing om zoveel positieve feedback te krijgen.”

Beelden van Kwaliteit_DSC08204-min

“Bij mijn vorige werkgever heb ik met mijn team aan iets vergelijkbaars meegedaan. Dat was heel verhelderend. Toen ik bij Arabel (onderdeel van de Raphaëlstichting) startte, leek me deze methode ook een goede manier om het team te leren kennen en aan teambuilding te doen. De kwaliteitsdienst attendeerde me op de mogelijkheid om aan Beelden uit de Praktijk (hoe dat daar heette) mee te doen", trapt huisleider Lex van der Post van de Raphaëlstichting af.

Best spannend

Lex: "Toen we er voorlichting over kregen, merkte ik in het team wat terughoudendheid; ze vonden het vooral spannend. Je maakt je kwetsbaar; je laat toch in je keuken kijken. Maar het werd al snel duidelijk dat het een methode is die niet de bedoeling heeft om je te beoordelen, maar die je informatie geeft van waaruit je als team verder kunt groeien. En dat merkten we. In het reflectieverslag was veel te lezen en te horen over de  zaken die goed gingen en die wij als heel normaal beleefden, zoals de sfeer in het team. Maar ook dat je met verschillende onderlinge kwaliteiten hetzelfde kunt nastreven. Je las in het evaluatieverslag ook over elkaars creatieve oplossingen in bepaalde situaties. Dat was natuurlijk heel leuk en stimulerend om terug te krijgen!”

[Tekst gaat verder na de foto]

"Geen oordeel maar juist informatie waaruit je als team verder kunt groeien"

^ Lex voor Arabel

Objectief

“Het mooie aan Beelden van Kwaliteit is dat het een objectief instrument is. En dat er geen waardeoordeel in zit. Het spiegelt in geschreven vorm wat er op het huis wordt waargenomen. Meer niet. De waarnemer is als een vlieg op de muur. Medewerkers wenden er ook snel aan; ze merkten diegene naar verloop van tijd niet eens meer op.”

Verrassend

“Het was voor veel medewerkers wel een verrassing om zoveel positieve feedback te krijgen. Wat bijvoorbeeld naar voren kwam was dat er een goed fundament stond; dat we vanuit een warm hart op de groep staan. Dat we goed proberen aan te sluiten op wat de bewoner wil, vanuit een positieve bejegening waarin veel ruimte is voor de bewoners om te mogen zijn wie ze zijn. Niet aansturen vanuit een beheersmatige structuur, maar vanuit een gelijkwaardige relatie.

We doen al veel, en willen dat meer gaan vastleggen. We zijn nu ook aan het kijken of we vanuit die terugkoppeling een gezamenlijke visie kunt neerzetten.”

"Wat bijvoorbeeld naar voren kwam is dat we vanuit een warm hart op de groep staan"

Onderzoeksvraag

Veel teams starten een Beelden van Kwaliteit traject met een concrete onderzoeksvraag. Lex: "Onze was gericht op een cliënt met moeilijk verstaanbaar gedrag. Hoe kunnen we diegene goed begrijpen? Wat wil het voor ons soms moeilijke gedrag ons zeggen, hoe kunnen het ombuigen naar iets positiefs?

Daar hebben we onder andere over teruggekregen dat het gedrag als een signaal kan worden gezien om gehoord te worden, om gezien te worden. Om juist ook contact te willen met de medebewoners en ons als medewerkers. We gaan daar met het team en de orthopedagoog op door.

Zo willen we meer aandacht geven en we verdiepen ons ook momenteel in de biografie. Waar komt diegene vandaan? Welke weg is er bewandeld tot nu toe? Dat blijkt al heel verhelderend."

Meer weten over Beelden van Kwaliteit? Of kunnen we met je meedenken wat het voor jouw team of organisatie kan betekenen?

Neem contact op

* De hoofdfoto van dit artikel is afkomstig uit de beeldenbank van Beelden van Kwaliteit en portreert niet de mensen waarover het gaat in dit artikel.

Gerelateerde items

“We mogen meer stilstaan bij dat we het goed doen”

Dit team van SIG zag in een Beelden van Kwaliteit traject wel een leuke uitdaging. Teamlid Fay: “We waren wel benieuwd naar Beelden van Kwaliteit. We wisten al wel dat we een sterk team zijn en dat onze lat hoog ligt. Maar we wilden wel weten wat iemand van buitenaf misschien nog zou zien ter verbetering. Zodat we daar nog aan konden werken."

Ervaring

Beelden van Kwaliteit_DSC08170-min

“We zijn als team veel hechter geworden...”

Ondanks dat er aan het begin van dit Beelden van Kwaliteit traject niet echt een concreet ‘probleem’ was waaraan ze wilden werken, heeft dit team van Zorgverlening Het Baken er toch veel aan gehad.

Ervaring

Zorgverlening Het Baken locatie Hoenwaard Hattem_DSC06192

"Je bent je niet bewust van hoe je in contact bent met bewoners. Je leeft zo in de hectiek van de dienst."

"Er is heel erg ingezoomd en er is met een helikopterview gekeken. De 'kanten' zijn los geobserveerd. Per kant hebben verschillende observatoren een dagdeel meegelopen, tijdens verschillende diensten. In de ochtend, tussen de middag en tijdens de avonddienst.

Ervaring

Beelden van Kwaliteit_DSC08278-min

“Het was voor veel medewerkers wel een verrassing om zoveel positieve feedback te krijgen.”

"Toen we er voorlichting over kregen, merkte ik in het team wat terughoudendheid; ze vonden het vooral spannend. Je maakt je kwetsbaar; je laat toch in je keuken kijken."

Ervaring

Beelden van Kwaliteit_DSC08204-min