Ervaring

“We mogen meer stilstaan bij dat we het goed doen”

Beelden van Kwaliteit_DSC08170-min

Dit team van SIG zag in een Beelden van Kwaliteit traject wel een leuke uitdaging. Teamlid Fay vertelt: “We waren wel benieuwd naar Beelden van Kwaliteit. We wisten al wel dat we een sterk team zijn en dat onze lat hoog ligt. Maar we wilden weten wat iemand van buitenaf misschien nog zou zien ter verbetering. Zodat we daar nog aan kunnen werken…”

Van start

“Tijdens ons Beelden van Kwaliteit traject kwam er zes keer een observator over de vloer. De bewoners vonden dat helemaal prima, voor ons als team was dat wel even wennen. Je hebt toch steeds iemand in je buurt die bij alles meekijkt”, vertelt Fay.

Ontdekkingen tijdens het traject

Fay: “In het reflectieverslag en tijdens de overleggen over het reflectieverslag kwam heel sterk terug hoe gelijkwaardig we zijn met de bewoners. We praten als volwassenen met elkaar. Laten de regie bij de bewoner. We kloppen aan voordat we zomaar binnenlopen. Ook viel het op hoe bewust we handelen in ons werk. En dat we de dingen professioneel aanpakken. Daarover kregen we heel veel pluimen en complimenten."

"We pakken dingen professioneel aan. Daarover kregen we heel veel pluimen en complimenten."

Ze vervolgt: "Wat we terug lazen en zodoende ontdekten is dat de bewoners veel hun telefoon gebruiken. Wat is daarin de grens? Daarin mogen we als team de bewoners misschien wel meer spiegelen. Ook kwam het kiezen van het eten van de menulijsten aan bod. Daaromheen zit bij de bewoners en het team best wat spanning. We ontdekten dat we daarin, omwille van de vrede, misschien iets te meegaand zijn. Of in die ouder-kind rol gaan zitten ten opzichte van de cliënt. Terwijl, ook hierin mogen we als volwassenen met elkaar in gesprek zijn. Door Beelden van Kwaliteit (maar ook andere ontwikkelingen op de groep) ontdekten we dat we de verantwoordelijkheid meer mogen leggen bij onze bewoners. Zij moeten samen bepalen, niet wij. Ook mogen we meer grenzen aangeven en meer wederzijds respect vragen van de bewoners. Want ook dit kan op een gezellige manier.”

"Door Beelden van Kwaliteit ontdekten we dat we de verantwoordelijkheid meer mogen leggen bij onze bewoners"

Terugkijken op het traject

“We vonden het een mooi maar ook intensief traject. We hebben wel onderschat hoeveel tijd het vraagt en vonden het soms wel wat veel. Aan de andere kant zien we ook dat dat ook nodig is. Juist om de verschillende momentopnames te kunnen vergelijken en ook echt die bewustwording te krijgen. En die tijdsinvestering maakt ook dat je er nu echt wat mee wilt gaan doen.”

Frisse blik

Fay sluit af: “Ik denk echt dat die frisse blik die Beelden van Kwaliteit brengt niet verkeerd is. Dat je even opnieuw nadenkt over waarom we de dingen doen zoals we ze doen. En omdat we een team zijn die altijd denkt dat dingen beter kunnen, was het heel goed om door de pluimen en complimenten eens stil te staan dat we het heel goed doen.”

Meer weten over Beelden van Kwaliteit? Of kunnen we met je meedenken wat het voor jouw team of organisatie kan betekenen?

Neem contact op

Gerelateerde items

“We mogen meer stilstaan bij dat we het goed doen”

Dit team van SIG zag in een Beelden van Kwaliteit traject wel een leuke uitdaging. Teamlid Fay: “We waren wel benieuwd naar Beelden van Kwaliteit. We wisten al wel dat we een sterk team zijn en dat onze lat hoog ligt. Maar we wilden wel weten wat iemand van buitenaf misschien nog zou zien ter verbetering. Zodat we daar nog aan konden werken."

Ervaring

Beelden van Kwaliteit_DSC08170-min

“We zijn als team veel hechter geworden...”

Ondanks dat er aan het begin van dit Beelden van Kwaliteit traject niet echt een concreet ‘probleem’ was waaraan ze wilden werken, heeft dit team van Zorgverlening Het Baken er toch veel aan gehad.

Ervaring

Zorgverlening Het Baken locatie Hoenwaard Hattem_DSC06192

Vrijwilligers aan de slag als observator voor Beelden van Kwaliteit

Binnen de zorgorganisaties waarmee we Beelden van Kwaliteit vormgeven zijn een aantal collega’s opgeleid als observator, maar dit blijkt helaas niet altijd te combineren met hun andere werkzaamheden. We zijn daarom op zoek gegaan naar een nieuwe mogelijkheid: het werven van vrijwilligers voor deze mooie taak. En met succes!

Nieuws

Elionore Beelden van Kwaliteit 1 (med-res)

"Je bent je niet bewust van hoe je in contact bent met bewoners. Je leeft zo in de hectiek van de dienst."

"Er is heel erg ingezoomd en er is met een helikopterview gekeken. De 'kanten' zijn los geobserveerd. Per kant hebben verschillende observatoren een dagdeel meegelopen, tijdens verschillende diensten. In de ochtend, tussen de middag en tijdens de avonddienst.

Ervaring

Beelden van Kwaliteit_DSC08278-min

“Het was voor veel medewerkers wel een verrassing om zoveel positieve feedback te krijgen.”

"Toen we er voorlichting over kregen, merkte ik in het team wat terughoudendheid; ze vonden het vooral spannend. Je maakt je kwetsbaar; je laat toch in je keuken kijken."

Ervaring

Beelden van Kwaliteit_DSC08204-min