Ervaring

“We zijn als team veel hechter geworden...”

Zorgverlening Het Baken locatie Hoenwaard Hattem_DSC06192

Ondanks dat er aan het begin van dit Beelden van Kwaliteit traject niet echt een concreet ‘probleem’ was waaraan ze wilden werken, heeft dit team van Zorgverlening Het Baken er toch veel aan gehad. Communitycoach Nicolien: “We keken echt weer even opnieuw naar waarom en hoe we de dingen doen. We kwamen er achter dat we de ‘eigen regie’ van bewoners heel goed voor elkaar hebben. Maar ontdekten ook dat we rondom de maaltijden zelf dingen anders kunnen doen om zo te zorgen voor meer rust.”

Van start

"Er werd heel wisselend gereageerd op het initiatief om een Beelden van Kwaliteit traject te gaan doen. Veel zagen het wel zitten maar tegelijkertijd was er ook het ongemak van dat er toch op ‘je vingers wordt meegekeken’. En ook de timing; de vakantie was begonnen, er was verzuim en de bezetting kwam steeds niet op orde. Wel hebben we die argumenten kunnen omdraaien. Want de uitdagingen met het rooster zijn er altijd wel. En dat het meekijken van iemand van buitenaf juist hele mooie inzichten kan opleveren", vertelt Nicolien over de start van het traject.

Ontdekkingen tijdens het traject

Nicolien: “Waar we door het observatieverslag en de gesprekken achter kwamen, is dat we als team de bewoners heel goed zelf in regie laten. Bijvoorbeeld, we vragen continue wat de bewoner nodig heeft en hoe we kunnen helpen en of we advies mogen geven. Zonder dwingend te zijn. Daar zijn we best trots op."

"Waar we door het observatieverslag en de gesprekken achter kwamen, is dat we als team de bewoners heel goed zelf in regie laten."

Ze vervolgt: "We ontdekten ook dat de onrust tijdens de maaltijden grotendeels van onszelf kwam. We hadden de maaltijden onbewust vervroegd naar 17.15 uur, terwijl er pas om 17.30 uur een extra collega start. Het binnenkomen van de collega en de deuren die dan open en dicht gaan zorgden voor onrust. Maar ook dat we tijdens de maaltijd eigenlijk steeds handjes te kort kwamen zorgde voor stress. Bij ons zelf en wat de bewoners dan vervolgens merkten. Mensen aten minder goed, gingen van tafel doordat ze anderen ook zagen lopen, waren onrustig, etc.

Hetzelfde gold voor orde en netheid. We waren te veel en te vaak op zoek naar documenten wat veel tijd vroeg. Of we ruimden de dingen niet goed achter ons op, wat zorgde voor een rommelige woonomgeving. En dus onnodige onrust veroorzaakte.”

Oplossingen

Nicolien: “We hebben, heel simpel, de maaltijd weer naar 17.30 uur verplaatst. Ook hebben we familie kunnen inschakelen voor extra ondersteuning tijdens de maaltijd. De rust die dat brengt heeft niet alleen effect tijdens de maaltijd, maar dat trekt ook door naar de avond. Iedereen is rustiger en tevredener. Daarnaast hebben we een nieuwe structuur in de mappen gemaakt waardoor we de benodigde papieren nu snel kunnen vinden. Ook ruimen we nu consequenter op. Al die kleine dingen helpen enorm!”

"De rust die dat brengt heeft niet alleen effect tijdens de maaltijd, maar dat trekt ook door naar de avond"

Bijgebleven

“Wat me echt is bijgebleven is de positiviteit. Ik had bij het lezen van het observatieverslag echt het gevoel van ‘hier zou ik mijn ouders ook zo naar toe brengen.’ De eigen regie, het respect, de leuke activiteiten… Erg mooi om dat zo zwart op wit te hebben staan", voegt Nicolien nog toe.

Grootste verandering

Nicolien: “Naast de praktische oplossingen zijn we als team hechter geworden. We geven meer complimenten, vragen meer door bij elkaar. Hoe is het? Hoe heb je je dag beleefd? We leren elkaar beter kennen, waardoor de samenwerking beter is. Echt een positievere dynamiek!”

* Foto's bij dit artikel zijn afkomstig uit de beeldenbank van Zorgverlening Het Baken. Hoofdfoto: bewoners van Het Baken genieten van elkaars gezelschap. Foto 2: collega van Nicolien met een bewoner.

Meer weten over Beelden van Kwaliteit? Of kunnen we met je meedenken wat het voor jouw team of organisatie kan betekenen?

Neem contact op

Gerelateerde items

“We mogen meer stilstaan bij dat we het goed doen”

Dit team van SIG zag in een Beelden van Kwaliteit traject wel een leuke uitdaging. Teamlid Fay: “We waren wel benieuwd naar Beelden van Kwaliteit. We wisten al wel dat we een sterk team zijn en dat onze lat hoog ligt. Maar we wilden wel weten wat iemand van buitenaf misschien nog zou zien ter verbetering. Zodat we daar nog aan konden werken."

Ervaring

Beelden van Kwaliteit_DSC08170-min

“We zijn als team veel hechter geworden...”

Ondanks dat er aan het begin van dit Beelden van Kwaliteit traject niet echt een concreet ‘probleem’ was waaraan ze wilden werken, heeft dit team van Zorgverlening Het Baken er toch veel aan gehad.

Ervaring

Zorgverlening Het Baken locatie Hoenwaard Hattem_DSC06192

"Je bent je niet bewust van hoe je in contact bent met bewoners. Je leeft zo in de hectiek van de dienst."

"Er is heel erg ingezoomd en er is met een helikopterview gekeken. De 'kanten' zijn los geobserveerd. Per kant hebben verschillende observatoren een dagdeel meegelopen, tijdens verschillende diensten. In de ochtend, tussen de middag en tijdens de avonddienst.

Ervaring

Beelden van Kwaliteit_DSC08278-min

“Het was voor veel medewerkers wel een verrassing om zoveel positieve feedback te krijgen.”

"Toen we er voorlichting over kregen, merkte ik in het team wat terughoudendheid; ze vonden het vooral spannend. Je maakt je kwetsbaar; je laat toch in je keuken kijken."

Ervaring

Beelden van Kwaliteit_DSC08204-min