Training Vragen Stellen voor het MT

Binnen Zorgverlening Het Baken wordt het belang van Beelden van Kwaliteit breed gedragen. Veel teams hebben inmiddels een traject gedaan of starten na de zomer. Bestuurder Wilfred Juurlink, bestuurssecretaris Thea Nicolai en het MT zien inmiddels de impact van BvK op bewoners, zorgkwaliteit en werkplezier. En zien dat door deze manier van reflecteren en luisteren naar elkaar, ruimte komt voor ieders perspectief en het leren daarvan. Zelf worstelen ze als MT soms nog met écht luisteren naar elkaar. Daarom is aan procesbegeleiders Anneke aan ’t Goor en Onno Tams gevraagd om aan het MT een training Vragen Stellen te verzorgen.
Reflecteren, vragen stellen en luisteren
Beginnen met écht luisteren naar elkaar kan niet zonder bewust te zijn van waar je nu staat en hoe je dat nu doet. Onno: “Bewust reflecteren op eigen handelen en dat van de ander, begint met ruimte geven voor die reflectie en begint met vragen stellen. Zonder oordeel en met aandacht voor het perspectief van de ander. Er zijn natuurlijk allerlei soorten vragen die je kunt stellen, waar vaak niks mis mee is. Maar als je de ander ruimte wil geven voor reflectie, moet je zélf vooral leren luisteren en je oordeel uitstellen, ongeacht je rol of functie binnen de organisatie. Het gaat niet om wat jij wilt weten of ergens van vindt, maar om wat de ander wil vertellen.”
"Als je de ander ruimte wil geven voor reflectie, moet je zélf vooral leren luisteren en je oordeel uitstellen."
Bewust vragen stellen
De training bestaat uit drie dagdelen, verspreid over een aantal maanden. Twee dagdelen zitten er inmiddels op en in september volgt het laatste dagdeel. Elk dagdeel is gekoppeld aan een inspirerende quote die het thema onderstreept. Denk aan:
- “We zien dingen niet zoals zij zijn, we zien dingen zoals wij zijn.” – Anaïs Nin
- “Als ik een uur had om een probleem op te lossen [...] dan zou ik de eerste 55 minuten besteden aan het bepalen van de juiste vraag.” – Albert Einstein
- “De eenvoudigste vragen zijn het moeilijkst.” – William Burroughs
Onno en Anneke: “In de training is veel aandacht voor het bewust worden van eigen waarden en normen, die sterk bepalen hoe we naar situaties kijken en hoe we vragen formuleren. We staan stil bij doorvragen vanuit het perspectief van de ander, niet vanuit je eigen agenda. Daarna zoomen we in op de principes van het ‘volgend vragen stellen’ en ‘vragen zonder oordeel’. Uiteraard wordt er ook veel geoefend en gereflecteerd.”

Aanleiding voor de training
De aanleiding voor de training ontstond tijdens een eerdere MT-tweedaagse. De begeleider van toen gaf als reflectie mee dat er meer geoefend mag worden met écht luisteren naar elkaar. Waarderend onderzoeken kwam als centraal thema naar voren, met de oproep: geef dat meer ruimte in het dagelijks werk.
Anneke: “Deze manier van vragen stellen kan wat ons betreft bijdragen aan de bredere transitie in de ouderenzorg. Daarvoor is het van belang dat we met elkaar nadenken over: waar staan we nu? Waar willen we naartoe? En dat begint met reflecteren, dus op de goede manier vragen stellen én luisteren. Daar oefent deze training prachtig mee!”
In september volgt het derde en laatste dagdeel. Dan blikt het MT terug op hun ervaringen en wordt bekeken of deze training een vervolg krijgt binnen de hele organisatie, als structureel onderdeel van Beelden van Kwaliteit.
"Deze manier van vragen stellen kan wat ons betreft bijdragen aan de bredere transitie in de ouderenzorg."
Meer weten?
Nieuwsgierig naar de training? Of meer weten? Stuur Onno en Anneke gerust een berichtje via info@beeldenvankwaliteit.nl.
* De foto’s bij dit verhaal zijn afkomstig uit de beeldenbank van Beelden van Kwaliteit en representeren niet het team waar het in dit verhaal over gaat
Voor je eigen team nieuwsgierig naar een Beelden van Kwaliteit-traject? Of wil je ook iets betekenen als gesprekspartner of observator? Zoek contact.
ContactGerelateerde items
Training Vragen Stellen voor het MT
Het MT van Zorgverlening Het Baken ziet inmiddels de impact van BvK op bewoners, zorgkwaliteit en werkplezier. Maar zelf worstelen ze als MT soms nog met écht luisteren naar elkaar. Daarom ontwikkelden onze procesbegeleiders een training Vragen Stellen.
Lees meer
Artikel

“Gedraag je als een goede gast”
Ingeborg van Asselt heeft onlangs de training voor gesprekspartner gevolgd zodat ze goed voorbereid aan de slag kan. Haar eigenschappen en kwaliteiten kan ze goed inzetten in de rol van gesprekspartner maar er zijn wel een aantal significante verschillen. Ingeborg: “Het doel is het geven van een beeld van de kwaliteit. We werken niet naar een doel toe. Het beeld is het doel. Hierbij is de reflectie op basis van feitelijke, concrete situaties uit het observatieverslag, leidend.”
Lees meer
Ervaring

"Er is echt een andere vibe losgekomen"
Het samenvoegen van twee teams tot één team was de aanleiding voor dit team van Zorgverlening Het Baken om aan de slag te gaan met Beelden van Kwaliteit. Communitycoach Hennie Keizer: “Het ging niet alleen om hoe we als teamleden goed konden samenwerken, maar ook hoe bewoners reageren op een grotere groep.”
Lees meer
Ervaring

Observeren kun je leren
We schrijven met regelmaat over de mensen die, samen met het team, een BvK-traject mogelijk maken. Deze rollen vervul je niet zomaar. Zo gaat er aan elk van deze rollen een opleiding en/of intensief oefenen en reflecteren vooraf. Procesbegeleider Saskia Jordens vertelt over de opleiding voor observator.
Lees meer
Artikel

“Ik kan vanuit verschillende rollen: moeder, professional én lid verwantenraad meekijken”
Anne de Pagter is panellid Beelden van Kwaliteit en moeder van een bewoner bij SIG: “Wat ik mooi vind aan panellid zijn, is dat je in gesprek mag met het team. Voordat we als panelleden die vragen op het team loslaten, bespreken we die eerst met elkaar. Dat is heel leerzaam, want iedereen kijkt vanuit een andere hoek. Ook houd je elkaar scherp zodat je de vragen zonder oordeel kunt stellen.”
Lees meer
Ervaring

"Alsof we elkaar hier en daar nu scherper zien"
Dit ambulante team van Esdégé-Reigersdaal ziet elkaar bijna nooit aan het werk in een begeleidingssituatie. Mieke: "Het observatieverslag van het Beelden van Kwaliteit-traject maakte het werk van m’n collega’s zichtbaar. Het was ontroerend om terug te lezen welke rake dingen ze zeiden. Of hoe zorgvuldig ze hun werk doen…”
Lees meer
Ervaring

Regionaal impact maken met Beelden van Kwaliteit
Meer zelf- en samenredzame gemeenschappen, dat is de ambitie waar zorg-, welzijns- en overheidsorganisaties op de Veluwe samen aan werken. Beelden van Kwaliteit is een van de projecten die bijdraagt aan het verwezenlijken van deze ambitie. Met als subdoelen binnen dit project om o.a. te werken aan kwaliteit van leven en werkplezier in deze regio, meer zorgorganisaties kennis te laten maken met Beelden van Kwaliteit maar ook om mensen van buiten zorgorganisaties actiever te betrekken bij zorg.
Lees meer
Nieuws

“Dingen die zo gewoon zijn, maakten we door het geven van de complimenten bijzonder.”
Mieke Nickien is business controller bij Viattence en heeft als gesprekspartner een mooie rol vervuld in een Beelden van Kwaliteit-traject. Mieke: “Ik heb ondervonden hoe belangrijk het is dat medewerkers zich gezien voelen en dat ze kunnen doen wat voor hen belangrijk is.”
Lees meer
Ervaring

"We leerden het verschil tussen kijken en zien"
De observatoren spelen een onmisbare rol in een Beelden van Kwaliteit-traject. En het mooie is, ook de mensen die bij zorgorganisaties wonen hebben vaak een goede kijk op zorg. Zoals Daniël. Hij woont al 30 jaar bij de Raphaëlstichting en sinds een jaar is hij co-observator bij Beelden van Kwaliteit-trajecten.
Lees meer
Ervaring

“We mogen meer stilstaan bij dat we het goed doen”
Dit team van SIG zag in een Beelden van Kwaliteit traject wel een leuke uitdaging. Teamlid Fay: “We waren wel benieuwd naar Beelden van Kwaliteit. We wisten al wel dat we een sterk team zijn en dat onze lat hoog ligt. Maar we wilden wel weten wat iemand van buitenaf misschien nog zou zien ter verbetering. Zodat we daar nog aan konden werken."
Lees meer
Ervaring

“We zijn als team veel hechter geworden...”
Ondanks dat er aan het begin van dit Beelden van Kwaliteit traject niet echt een concreet ‘probleem’ was waaraan ze wilden werken, heeft dit team van Zorgverlening Het Baken er toch veel aan gehad.
Lees meer
Ervaring

Vrijwilligers aan de slag als observator voor Beelden van Kwaliteit
Binnen de zorgorganisaties waarmee we Beelden van Kwaliteit vormgeven zijn een aantal collega’s opgeleid als observator, maar dit blijkt helaas niet altijd te combineren met hun andere werkzaamheden. We zijn daarom op zoek gegaan naar een nieuwe mogelijkheid: het werven van vrijwilligers voor deze mooie taak. En met succes!
Lees meer
Nieuws
.jpg?width=575&height=322&mode=crop&format=jpeg&dpr=1.0&signature=048562a433336941677cca10f4a28434c32dc24f)
"Je bent je niet bewust van hoe je in contact bent met bewoners. Je leeft zo in de hectiek van de dienst."
"Er is heel erg ingezoomd en er is met een helikopterview gekeken. De 'kanten' zijn los geobserveerd. Per kant hebben verschillende observatoren een dagdeel meegelopen, tijdens verschillende diensten. In de ochtend, tussen de middag en tijdens de avonddienst.
Lees meer
Ervaring
