Artikel

Vragen stellen als sleutel tot verdieping

Beelden van Kwaliteit_DSC06941-min

Toen we begin dit jaar van start gingen met de training “Vragen Stellen” voor het managementteam van Zorgverlening Het Baken, wisten we dat het een waardevol traject kon worden. Het MT koos er bewust voor om zich als leergroep aan te melden; een stap die getuigt van openheid en de wens om te blijven leren. Het onderwerp ‘vragen stellen’ raakt bovendien aan de kern van hoe Het Baken wil samenwerken, luisteren en ontwikkelen. Inmiddels is de training afgerond. In deze terugblik delen we enkele inzichten.

Opzet

In drie bijeenkomsten gingen Anneke aan ’t Goor en Onno Tams (procesbegeleiders van Beelden van Kwaliteit) samen met het MT op onderzoek uit: wat betekent het om écht te luisteren? Hoe stel je vragen die ruimte geven aan de ander? En hoe stel je je oordeel uit? In een eerder artikel schreven we al over de opzet van deze training.

"Een belangrijk inzicht was het besef dat de oplossing vaak al besloten ligt in degene die met een vraag of probleem komt."

Vragen stellen en eigen interpretatie

Een belangrijk inzicht dat naar voren kwam, was het besef dat de oplossing vaak al besloten ligt in degene die met een vraag of probleem komt. Het MT ontdekte dat je als leidinggevende niet altijd het antwoord hoeft te geven. Integendeel: door een goede vraag te stellen, help je de ander om zelf richting te vinden. Dat vraagt om vertrouwen, zowel in de ander als in het proces.

Ook het onderscheid tussen waarneming en interpretatie bleek een terugkerend thema. Anneke: “In de training oefenden we met het onderscheiden van waarneming en interpretatie. Wat zie je écht? En wat vul je zelf in?”

Tijd nemen

Voor sommige deelnemers was het confronterend om te merken hoe weinig tijd er vaak is om echt te luisteren en vragen te stellen. In de drukte van alledag schiet reflectie er gemakkelijk bij in. Juist daarom werd de vertraging die de training bood als waardevol ervaren. Even stilstaan, echt luisteren. Het bood nieuwe perspectieven op het stellen van onze vragen en het effect daarvan.

Het juiste vertrekpunt

Een van de meest betekenisvolle inzichten was hoe bepalend het vertrekpunt van een vraag is. Een gesloten vraag leidt tot een ander gesprek dan een open, uitnodigende vraag. En een vraag die voortkomt uit oprechte nieuwsgierigheid opent vaak deuren die anders gesloten blijven. Zoals een deelnemer het verwoordde: “Ik heb geleerd dat vragen stellen alles te maken heeft met je eigen vertrekpunt. Vragen stellen begint bij jezelf. Bij je intentie, je houding, je bereidheid om echt te luisteren. En dat vraagt oefening, reflectie en moed.”

"Ik heb geleerd dat vragen stellen alles te maken heeft met je eigen vertrekpunt. "

En nu?

De training was opgezet als pilot. De ervaringen van de deelnemers laten zien dat het veel in beweging heeft gezet—zowel individueel als in de samenwerking binnen het MT. Er is meer ruimte ontstaan voor dialoog, voor het perspectief van de ander, en voor samen leren. Onno over de training: “We kijken met waardering terug op wat er is ontstaan. En met nieuwsgierigheid vooruit. Want wat zou het opleveren als we op meerdere plekken binnen de organisatie regelmatig reflecteren op en stilstaan bij onze manier van vragen stellen?”

De foto’s bij dit verhaal zijn afkomstig uit de beeldenbank van Beelden van Kwaliteit en representeren niet het team waar het in dit verhaal over gaat

Nieuwsgierig naar de training? Of meer weten? Stuur Onno gerust een berichtje.

Contact

Gerelateerde items

Vragen stellen als sleutel tot verdieping

Toen we begin dit jaar van start gingen met de training “Vragen Stellen” voor het managementteam van Zorgverlening Het Baken, wisten we dat het een waardevol traject kon worden. Het MT koos er bewust voor om zich als leergroep aan te melden: een stap die getuigt van openheid en de wens om te blijven leren.

Artikel

Beelden van Kwaliteit_DSC06941-min

Training Vragen Stellen voor het MT

Het MT van Zorgverlening Het Baken ziet inmiddels de impact van BvK op bewoners, zorgkwaliteit en werkplezier. Maar zelf worstelen ze als MT soms nog met écht luisteren naar elkaar. Daarom ontwikkelden onze procesbegeleiders een training Vragen Stellen.

Artikel

Beelden van Kwaliteit_DSC08107-min

“Gedraag je als een goede gast”

Ingeborg van Asselt heeft onlangs de training voor gesprekspartner gevolgd zodat ze goed voorbereid aan de slag kan. Haar eigenschappen en kwaliteiten kan ze goed inzetten in de rol van gesprekspartner maar er zijn wel een aantal significante verschillen. Ingeborg: “Het doel is het geven van een beeld van de kwaliteit. We werken niet naar een doel toe. Het beeld is het doel. Hierbij is de reflectie op basis van feitelijke, concrete situaties uit het observatieverslag, leidend.”

Ervaring

Ingeborg_BVK WEB

"Er is echt een andere vibe losgekomen"

Het samenvoegen van twee teams tot één team was de aanleiding voor dit team van Zorgverlening Het Baken om aan de slag te gaan met Beelden van Kwaliteit. Communitycoach Hennie Keizer: “Het ging niet alleen om hoe we als teamleden goed konden samenwerken, maar ook hoe bewoners reageren op een grotere groep.”

Ervaring

Hennie Keizer BVK WEB

Observeren kun je leren

We schrijven met regelmaat over de mensen die, samen met het team, een BvK-traject mogelijk maken. Deze rollen vervul je niet zomaar. Zo gaat er aan elk van deze rollen een opleiding en/of intensief oefenen en reflecteren vooraf. Procesbegeleider Saskia Jordens vertelt over de opleiding voor observator.

Artikel

Beelden van Kwaliteit_DSC06888-min

“Ik kan vanuit verschillende rollen: moeder, professional én lid verwantenraad meekijken”

Anne de Pagter is panellid Beelden van Kwaliteit en moeder van een bewoner bij SIG: “Wat ik mooi vind aan panellid zijn, is dat je in gesprek mag met het team. Voordat we als panelleden die vragen op het team loslaten, bespreken we die eerst met elkaar. Dat is heel leerzaam, want iedereen kijkt vanuit een andere hoek. Ook houd je elkaar scherp zodat je de vragen zonder oordeel kunt stellen.”

Ervaring

Anne de PAGTER WEB

"Alsof we elkaar hier en daar nu scherper zien"

Dit ambulante team van Esdégé-Reigersdaal ziet elkaar bijna nooit aan het werk in een begeleidingssituatie. Mieke: "Het observatieverslag van het Beelden van Kwaliteit-traject maakte het werk van m’n collega’s zichtbaar. Het was ontroerend om terug te lezen welke rake dingen ze zeiden. Of hoe zorgvuldig ze hun werk doen…”

Ervaring

Mieke Spliethof Senior Ambulant Clientondersteuner BVK

Regionaal impact maken met Beelden van Kwaliteit

Meer zelf- en samenredzame gemeenschappen, dat is de ambitie waar zorg-, welzijns- en overheidsorganisaties op de Veluwe samen aan werken. Beelden van Kwaliteit is een van de projecten die bijdraagt aan het verwezenlijken van deze ambitie. Met als subdoelen binnen dit project om o.a. te werken aan kwaliteit van leven en werkplezier in deze regio, meer zorgorganisaties kennis te laten maken met Beelden van Kwaliteit maar ook om mensen van buiten zorgorganisaties actiever te betrekken bij zorg.

Nieuws

Beelden van Kwaliteit_DSC06704-min

“Dingen die zo gewoon zijn, maakten we door het geven van de complimenten bijzonder.”

Mieke Nickien is business controller bij Viattence en heeft als gesprekspartner een mooie rol vervuld in een Beelden van Kwaliteit-traject. Mieke: “Ik heb ondervonden hoe belangrijk het is dat medewerkers zich gezien voelen en dat ze kunnen doen wat voor hen belangrijk is.”

Ervaring

Gesprekspartner Mieke Nickien

"We leerden het verschil tussen kijken en zien"

De observatoren spelen een onmisbare rol in een Beelden van Kwaliteit-traject. En het mooie is, ook de mensen die bij zorgorganisaties wonen hebben vaak een goede kijk op zorg. Zoals Daniël. Hij woont al 30 jaar bij de Raphaëlstichting en sinds een jaar is hij co-observator bij Beelden van Kwaliteit-trajecten.

Ervaring

Daniel als observator Beelden van Kwaliteit_aangepast

“We mogen meer stilstaan bij dat we het goed doen”

Dit team van SIG zag in een Beelden van Kwaliteit traject wel een leuke uitdaging. Teamlid Fay: “We waren wel benieuwd naar Beelden van Kwaliteit. We wisten al wel dat we een sterk team zijn en dat onze lat hoog ligt. Maar we wilden wel weten wat iemand van buitenaf misschien nog zou zien ter verbetering. Zodat we daar nog aan konden werken."

Ervaring

Beelden van Kwaliteit_DSC08170-min

“We zijn als team veel hechter geworden...”

Ondanks dat er aan het begin van dit Beelden van Kwaliteit traject niet echt een concreet ‘probleem’ was waaraan ze wilden werken, heeft dit team van Zorgverlening Het Baken er toch veel aan gehad.

Ervaring

Zorgverlening Het Baken locatie Hoenwaard Hattem_DSC06192

Vrijwilligers aan de slag als observator voor Beelden van Kwaliteit

Binnen de zorgorganisaties waarmee we Beelden van Kwaliteit vormgeven zijn een aantal collega’s opgeleid als observator, maar dit blijkt helaas niet altijd te combineren met hun andere werkzaamheden. We zijn daarom op zoek gegaan naar een nieuwe mogelijkheid: het werven van vrijwilligers voor deze mooie taak. En met succes!

Nieuws

Elionore Beelden van Kwaliteit 1 (med-res)

"Je bent je niet bewust van hoe je in contact bent met bewoners. Je leeft zo in de hectiek van de dienst."

"Er is heel erg ingezoomd en er is met een helikopterview gekeken. De 'kanten' zijn los geobserveerd. Per kant hebben verschillende observatoren een dagdeel meegelopen, tijdens verschillende diensten. In de ochtend, tussen de middag en tijdens de avonddienst.

Ervaring

Beelden van Kwaliteit_DSC08278-min

“Het was voor veel medewerkers wel een verrassing om zoveel positieve feedback te krijgen.”

"Toen we er voorlichting over kregen, merkte ik in het team wat terughoudendheid; ze vonden het vooral spannend. Je maakt je kwetsbaar; je laat toch in je keuken kijken."

Ervaring

Beelden van Kwaliteit_DSC08204-min